Sunday, 1 December 2013

Tugasan Microsoft Access




1.Definisi Pangkalan Data
 
1.1: Pangkalan data merupakan himpunan data-data berkaitan yang dikongsi bersama oleh pelbagai kategori pengguna bagi memenuhi kehendak dan keperluan maklumat sesebuah organisasi.

 “A database is a self-describing collection of integrated records” 

Sumber :http://www.slideshare.net/shakinahumar91/pengenalan-kepada-pangkalan-data-bab1





1.2: Microsoft Access digunakan untuk mewujudkan sebuah pangkalan data dan kemudian menapis,   menyusun, membentuk grafik, dan menggambarkan maklumat perniagaan. kebanyakan oleh perniagaan-perniagaan kecil dan sederhana, di dalam sebuah organisasi yang kecil bahkan mungkin juga digunakan oleh syarikat yang cukup besar, dan juga para programmer untuk membuat sebuah sistem buatan sendiri untuk menangani pembuatan dan manipulasi data.

Sumber:http://www.scribd.com/doc/102259326/Pengertian-Microsoft-Access


2. FUNGSI/KEGUNAAN PANGKALAN DATA
2.1:Fungsi / Kelebihan Pangkalan Data
    
      1.       Penyimpanan, Capaian Dan Kemaskini
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan perkhidmatan seperti penyimpanan, capaian dan pengemaskinian data dalam pangkalan data
    
      2.       Menyediakan Katalog Percuma
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan suatu katalog yang mengandungi maklumat tentang data dan katalog yang boleh dicapai oleh pengguna.
     
     3.       Menyokong Transaksi
Transaksi adalah suatu unit kerja yang mengandungi beberapa arahan pengemaskinian terhadap data
     
     4.       Kawalan Keserentakan
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) memastikan pangkalan data dikemaskini dengan tepat jika ramai pengguna mengemaskinikan pangkalan data secara serentak
     
     5.       Pemulihan Daripada Kegagalan Sistem
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan kemudahan untuk memulihkan pangkalan data apabila berlaku kerosakan
    
      6.       Hak Kuasa
Kemudahan ini untuk memastikan orang yang berhak sahaja dibenarkan untuk memcapai data
    
      7.       Perkhidmatan Integriti
Perubahan data mesti mengikut kekangan atau syarat yang telah ditentukan. Kemudahan ini adalah untuk menjaga ketetapan data
    
      8.       Perkhidmatan Utiliti
Kemudahan yang disediakan untuk menyelenggara pangkalan data melalui penyuntingan data, penghapusan rekod, membina fail-fail baru dan sebagainya


2.2: Contoh-contoh Kegunaan Pangkalan Data

2.2.1: Maybank ( Pengeluaran wang di mesin ATM )






Dapat mengeluaran wang tunai pada bila-bila masa walaupun selepas waktu pejabat atau cuti umum.Tidak perlu tunggu terlalu lama dan dapat mengeluarkan wang dimana sahaja.


2.2.2 : Sistem Tempahan Tiket Kapal Terbang




Dengan adanya kemudahan sistem tempahan tiket secara online dapat menjimatkan masa dan tenaga kerana pengguna tidak perlu bersusah payah ke kaunter tiket untuk membuat tempahan.

2.2.3:Pendaftaran Pelajar












Pendaftaran/permohonan kemasukan pelajar ke IPT secara online dapat memudahkan pengguna kerana pelajar tidak perlu mengambil borang permohonan di kaunter-kauntar pendaftaran dan permohonan secara online juga dapat menjimatkan masa dan tenaga.


3.FUNGSI

3.3.1: Table digunakan untuk menyimpan data

3.3.2: Query digunakan untuk memanipulasi data

3.3.3: Form digunakan untuk frontend aplikasi. Biasanya untuk memaparkan data, menambah data dll.

3.3.4: Report digunakan untuk membuat laporan


4. TOTURIAL

4.1: Table


Berikut adalah langkah-langkah membuat tabel dalam Microsoft Access 2002/2003:
  1. Jalankan atau buka program aplikasi Microsoft Access pada komputer anda.
  2. Pada menu bar klik menu Insert lalu pilih Table, maka akn muncul window New Tabel dialog box.

       3.Pilih Design View, lalu klik tombol OK
       4.Akan muncul dialoh box table seperti gambar berikut:



















       5. Sebagai contoh kita akan membuat tabel Master data Karyawan dengan field-field sebagai berikut:

















      6.Set field NIK sebagai Primary Key dengan cara mengklik kanan pada field
       7.NIK lalu pilih Primary Key pada menu popup yang muncul.








       

       
  8.Klik tombol Save pada toolbar untuk menyimpan (save) tabel yang baru saja dibuat,        lalu beri nama KARYAWAN, lalu klik tombol OK.








      9.Selesai




4.2: Form


      






Form digunakan untuk berinteraksi dengan data pada layar, agar data yang kita isikan pada tabel tadi terlihat pada form. Langkah-langkahnya :

1. Klik Create

2. Pilih More Forms

3. Pada Form Wizard, pindahkan Field-fieldnya, lalu next

4. Pilih layout form (layout dibawah menggunakan Columnar) klik next

5. Pilih gaya tampilan form (tampilan dibawah menggunakan gaya Flow) lalu next

6. Klik Finish



Sumber:http://bowol.blogspot.com/2010/02/cara-membuat-tabel-form-dan-report-pada.html




4.3: Query








Cara membuat tabel Query database sebagai penghubung data beberapa tabel database dapat dilakukan dengan langkah-langkah sebagai berikut:
  1. Buat File Microsoft access
  2. Klick Create pada Menu Tab
  3. Klick Design Query
  1. Klick:
    • Tabel I lalu klick Add.
    • Klick Tabel II lalu klick Add. Kedua langgkah ini untuk memasukan tabel input pada tabel Query.
    • Jika penulisan KodeJK sama pada tabel input database dan data primary Key maka kedua data tersebut akan langsung saling mengikat. Untuk lebih jelasnya perhatikan gambar dibawah
    • Untuk memasukan data kolom pada tabel Query yaitu klick teks pada kolom sesuai data yang ingin ditampilkan pada tabel Query
  1. Klick Save untuk menyimpan Perubahan
  2. Klick View untuk melihat
Data yang terdapat dalam tabel Query akan berubah sesuai data yang diinput baik melalui tabel maupun form data database yang sudah dihubungkan sebelumnya.

Sumber:http://venincit-cit.blogspot.com/2012/12/cara-membuat-databse-dan-tabel-query.html



4.4:Report 




















Report digunakan untuk mencetak hasil. Langkah-langkahnya :

1. Klik Create

2. Pilih Report Wizard

3. Pada Form Wizard, pindahkan Field-fieldnya, lalu next

4. Urutkan seperti keinginan, klik next

5. Pilih gaya tampilan report (tampilan dibawah menggunakan gaya Urban), lalu next

6. Klik Finish


Sumber:http://bowol.blogspot.com/2010/02/cara-membuat-tabel-form-dan-report-pada.html


5.KESIMPULAN

Microsoft Access merupakan satu produk pejabat ( office ) dari Microsoft yang dapat menangani database dengan skala besar atau kecil.Penggunaan Microsoft Access dapat memudahkan kerja-kerja bagi pengguna.Database yang dibuat oleh pengguna dapat menyimpan banyak rekod.Pengguna juga dapat mencari rekod atau data dengan mudah serta menyusun data secara baik dan kemas.

No comments:

Post a Comment