1.Definisi Pangkalan Data
—
1.1: Pangkalan data merupakan himpunan data-data berkaitan yang dikongsi bersama
oleh pelbagai kategori pengguna bagi memenuhi kehendak dan keperluan maklumat
sesebuah organisasi.
“A database is a self-describing collection of
integrated records”
Sumber :http://www.slideshare.net/shakinahumar91/pengenalan-kepada-pangkalan-data-bab1
1.2: Microsoft Access digunakan untuk mewujudkan sebuah pangkalan data dan kemudian menapis, menyusun, membentuk grafik, dan menggambarkan maklumat perniagaan. kebanyakan oleh perniagaan-perniagaan kecil dan sederhana, di dalam sebuah organisasi yang kecil bahkan mungkin juga digunakan oleh syarikat yang cukup besar, dan juga para programmer untuk membuat sebuah sistem buatan sendiri untuk menangani pembuatan dan manipulasi data.
Sumber:http://www.scribd.com/doc/102259326/Pengertian-Microsoft-Access
1.2: Microsoft Access digunakan untuk mewujudkan sebuah pangkalan data dan kemudian menapis, menyusun, membentuk grafik, dan menggambarkan maklumat perniagaan. kebanyakan oleh perniagaan-perniagaan kecil dan sederhana, di dalam sebuah organisasi yang kecil bahkan mungkin juga digunakan oleh syarikat yang cukup besar, dan juga para programmer untuk membuat sebuah sistem buatan sendiri untuk menangani pembuatan dan manipulasi data.
Sumber:http://www.scribd.com/doc/102259326/Pengertian-Microsoft-Access
2. FUNGSI/KEGUNAAN PANGKALAN
DATA
2.1:Fungsi / Kelebihan
Pangkalan Data
1. Penyimpanan,
Capaian Dan Kemaskini
Sistem Pengurusan Pangkalan
Data (DBMS) menyediakan perkhidmatan seperti penyimpanan, capaian dan
pengemaskinian data dalam pangkalan data
2. Menyediakan
Katalog Percuma
Sistem Pengurusan Pangkalan
Data (DBMS) menyediakan suatu katalog yang mengandungi maklumat tentang data
dan katalog yang boleh dicapai oleh pengguna.
3.
Menyokong Transaksi
Transaksi adalah suatu unit
kerja yang mengandungi beberapa arahan pengemaskinian terhadap data
4.
Kawalan Keserentakan
Sistem Pengurusan Pangkalan
Data (DBMS) memastikan pangkalan data dikemaskini dengan tepat jika ramai
pengguna mengemaskinikan pangkalan data secara serentak
5.
Pemulihan Daripada Kegagalan Sistem
Sistem Pengurusan Pangkalan
Data (DBMS) menyediakan kemudahan untuk memulihkan pangkalan data apabila
berlaku kerosakan
6. Hak
Kuasa
Kemudahan ini untuk
memastikan orang yang berhak sahaja dibenarkan untuk memcapai data
7. Perkhidmatan
Integriti
Perubahan data mesti
mengikut kekangan atau syarat yang telah ditentukan. Kemudahan ini adalah untuk
menjaga ketetapan data
8. Perkhidmatan
Utiliti
Kemudahan yang disediakan
untuk menyelenggara pangkalan data melalui penyuntingan data, penghapusan
rekod, membina fail-fail baru dan sebagainya
2.2: Contoh-contoh Kegunaan Pangkalan Data
2.2.1: Maybank ( Pengeluaran wang di mesin ATM )
![]() |
Dapat mengeluaran wang tunai pada bila-bila masa
walaupun selepas waktu pejabat atau cuti umum.Tidak perlu tunggu terlalu lama
dan dapat mengeluarkan wang dimana sahaja.
2.2.2 : Sistem Tempahan Tiket Kapal Terbang
![]() |
Dengan adanya kemudahan sistem tempahan tiket
secara online dapat menjimatkan masa dan tenaga kerana pengguna tidak perlu
bersusah payah ke kaunter tiket untuk membuat tempahan.
2.2.3:Pendaftaran Pelajar
3.FUNGSI
2.2.3:Pendaftaran Pelajar
Pendaftaran/permohonan
kemasukan pelajar ke IPT secara online dapat memudahkan pengguna kerana pelajar
tidak perlu mengambil borang permohonan di kaunter-kauntar pendaftaran dan permohonan
secara online juga dapat menjimatkan masa dan tenaga.
3.FUNGSI
3.3.1: Table digunakan untuk menyimpan data
3.3.2: Query digunakan untuk memanipulasi data
3.3.3: Form digunakan untuk frontend aplikasi. Biasanya untuk memaparkan data, menambah data dll.
3.3.4: Report digunakan untuk membuat laporan
4. TOTURIAL
4.1: Table
Berikut
adalah langkah-langkah membuat tabel dalam Microsoft Access 2002/2003:
- Jalankan atau buka program aplikasi Microsoft Access pada komputer anda.
- Pada menu bar klik menu Insert lalu pilih Table, maka akn muncul window New Tabel dialog box.
4.Akan muncul dialoh box table seperti gambar berikut:
5. Sebagai
contoh kita akan membuat tabel Master data Karyawan dengan field-field sebagai
berikut:
7.NIK lalu pilih Primary Key pada menu popup yang muncul.
4.2: Form
Form digunakan untuk
berinteraksi dengan data pada layar, agar data yang kita isikan pada tabel tadi
terlihat pada form. Langkah-langkahnya :
1. Klik Create
2. Pilih More Forms
3. Pada Form Wizard, pindahkan Field-fieldnya, lalu next
4. Pilih layout form (layout dibawah menggunakan Columnar) klik next
5. Pilih gaya tampilan form (tampilan dibawah menggunakan gaya Flow) lalu next
6. Klik Finish
1. Klik Create
2. Pilih More Forms
3. Pada Form Wizard, pindahkan Field-fieldnya, lalu next
4. Pilih layout form (layout dibawah menggunakan Columnar) klik next
5. Pilih gaya tampilan form (tampilan dibawah menggunakan gaya Flow) lalu next
6. Klik Finish
Sumber:http://bowol.blogspot.com/2010/02/cara-membuat-tabel-form-dan-report-pada.html
4.3: Query
Cara membuat tabel Query database sebagai
penghubung data beberapa tabel database dapat dilakukan dengan langkah-langkah
sebagai berikut:
- Buat File Microsoft access
- Klick Create pada Menu Tab
- Klick Design Query
- Klick:
- Tabel I lalu klick Add.
- Klick Tabel II lalu klick Add. Kedua langgkah
ini untuk memasukan tabel input pada tabel Query.
- Jika
penulisan KodeJK sama pada tabel input database dan data primary Key maka
kedua data tersebut akan langsung saling mengikat. Untuk lebih jelasnya
perhatikan gambar dibawah
- Untuk
memasukan data kolom pada tabel Query yaitu klick teks pada kolom sesuai
data yang ingin ditampilkan pada tabel Query
- Klick Save untuk menyimpan Perubahan
- Klick View untuk melihat
Data yang terdapat dalam
tabel Query akan berubah sesuai data yang diinput baik melalui tabel maupun form
data database yang sudah dihubungkan sebelumnya.
Sumber:http://venincit-cit.blogspot.com/2012/12/cara-membuat-databse-dan-tabel-query.html
4.4:Report
Report digunakan untuk mencetak hasil. Langkah-langkahnya :
1. Klik Create
2. Pilih Report Wizard
3. Pada Form Wizard, pindahkan Field-fieldnya, lalu next
4. Urutkan seperti keinginan, klik next
5. Pilih gaya tampilan report (tampilan dibawah menggunakan gaya Urban), lalu next
6. Klik Finish
1. Klik Create
2. Pilih Report Wizard
3. Pada Form Wizard, pindahkan Field-fieldnya, lalu next
4. Urutkan seperti keinginan, klik next
5. Pilih gaya tampilan report (tampilan dibawah menggunakan gaya Urban), lalu next
6. Klik Finish
Sumber:http://bowol.blogspot.com/2010/02/cara-membuat-tabel-form-dan-report-pada.html
5.KESIMPULAN
Microsoft Access merupakan
satu produk pejabat ( office ) dari Microsoft yang dapat menangani database
dengan skala besar atau kecil.Penggunaan Microsoft Access dapat memudahkan
kerja-kerja bagi pengguna.Database yang dibuat oleh pengguna dapat menyimpan
banyak rekod.Pengguna juga dapat mencari rekod atau data dengan mudah serta
menyusun data secara baik dan kemas.
No comments:
Post a Comment